Nieuws

Project ‘Studerende Moeders’ van Lumens reduceert vroegtijdig schooluitval met 34%.

Kamer debatteert over wetsvoorstel verlof zwangere MBO-studenten. Sinds een paar dagen in het nieuws: want vroegtijdig schooluitval is een groeiend probleem, met name op mbo-scholen en zwangerschap en ouderschap spelen hierin een belangrijke rol.

Het project ‘Studerende (aanstaande) Moeders’ van ons schoolmaatschappelijk werk, dat als eerste vorm mocht krijgen op het Summa College in Eindhoven, geeft antwoorden op vragen als: Wat doe je als een student zwanger raakt of iemand zwanger maakt? Wat betekent dat voor haar / zijn opleiding en wat moet er allemaal geregeld worden? Hoe zorgen we er samen met scholen voor dat een (aanstaande) jonge ouder op school blijft en mee kan blijven doen, tijdens de zwangerschap én na de bevalling?

De methode ‘Studerende Moeders’ is ontwikkeld op basis van jarenlange ervaring in het schoolmaatschappelijk werk in voortgezet- en beroepsonderwijs en richt zich op (aanstaande) studerende ouders. In de praktijk gaat het hier vooral om de moeders, maar ook de (aanstaande) vaders worden van handvatten voorzien. De methode is ontwikkeld dankzij het Kansfonds en in samenwerking met het SUMMA College en heeft in het eerste jaar op het SUMMA College vroegtijdig schooluitval van jonge studenten al terug weten te dringen van 50% naar 16%.

Met een voor drie jaar toegekende subsidie ging het project in januari 2016 van start. Het projectteam werkte hierbij samen met JeM (Jong en Moeder) en schoolmaatschappelijk werk, beiden dienstverleningen van Lumens. Zodra de winst overduidelijk was, werd de subsidie met een jaar verlengd om de inmiddels doorontwikkelde methode onder de aandacht te brengen en uit te rollen op andere scholen in Noord-Brabant én daarbuiten. Inmiddels hebben vele mbo-scholen de methode (met toolkit bestaande uit werkboeken, werkwijze en communicatiemiddelen) al opgenomen in hun programma’s. Helicon vmbo en mbo pakt het groot aan en start vanaf vandaag op 12 locaties, waaronder Eindhoven en Helmond.

Marleen van de Camp, ontwikkelaar van de methode en schoolmaatschappelijk werker bij Lumens, zegt hierover:

“Het project wordt heel goed gedragen door de schoolmaatschappelijk werkers en zorgcoördinatoren op de scholen. Ik ben er blij mee en trots op dat het belang van de maatschappelijke effecten op de lange termijn eindelijk worden onderschreven. Een diploma biedt zoveel meer kansen op economische zelfstandigheid en maatschappelijke zelfredzaamheid voor zowel de ouders als voor het kind! Bovendien voorkomen we sociaal isolement voor jonge (aanstaande) ouders, door hen letterlijk ‘bij de les’ te houden. Ze blijven gewoon meedoen.”

De voornaamste resultaten van project ‘Studerende Moeders’:

  • Doelgroep studerende (aanstaande) ouders is beter in beeld.
  • Er is meer aandacht voor de moeilijkheid om te studeren als je zwanger bent/kinderen hebt.
  • Werkboeken bieden handvatten en houvast aan studenten én docenten / zorgcoördinatoren en hebben een positieve insteek: relativerend en oplossingsgericht.
  • Er is meer begrip. Zwangere studenten voelen zich welkom in plaats van ‘een uitzondering’.
  • Studenten blijven actief binnen hun netwerk en aangesloten bij hun sociale omgeving.
  • Een uniform handelen door praktische en goed onderbouwde handvatten. Docenten weten wat te doen in welke fase van de zwangerschap en bij de terugkeer van de student naar school. Dit biedt rust, begrip en duidelijkheid.

Meer weten of een afspraak maken? 

Marleen van de Camp, m.v.d.camp@lumenswerkt.nl of Kim Baesjou, k.baesjou@lumenswerkt.nl

Projectleiders ‘Studerende (aanstaande) Moeders’

 

 

 

 

Ga naar Nieuwsoverzicht