Nieuws

Uit de praktijk van sociaal raadsvrouw Geke: financiële problemen Poolse werkneemster na ongeval

Geke van Dijk, sociaal raadsvrouw bij Lumens, schrijft verhalen over vragen die in haar praktijk aan bod komen. Om anderen met soortgelijke vragen op weg te helpen. En om te laten zien wat Sociaal Raadsliedenwerk voor inwoners kan betekenen.*

 

 

Misschien kun je het al raden? Dit verhaal gaat over iemand die in grote financiële problemen terechtkwam. De casus gaat over Roza, een Poolse mevrouw die 2,5 jaar geleden naar Nederland is verhuisd. Zij werkt via een uitzendbureau en via dit uitzendbureau huurt ze ook een kamer. Een maand geleden kreeg Roza een fietsongeluk. Hierbij heeft ze meerdere botbreuken opgelopen en het zal even duren voordat ze hiervan voldoende hersteld is om weer aan het werk te kunnen gaan. Roza krijgt de eerste drie weken na het ongeluk haar loon doorbetaald. Na die drie weken stopt het uitzendbureau met de betaling van het loon. Geen loon is geen inkomen en na twee weken kan Roza haar rekeningen niet meer allemaal betalen en komt ze bij mij terecht.

Wat als het Uitzendbureau bij ziekte niet meer uitbetaalt?

Als eerste zoeken Roza en ik samen uit of het wel of niet terecht is dat het uitzendbureau is gestopt met betaling van het loon tijdens ziekte. Voor mensen die werken op basis van een uitzendovereenkomst gelden andere regels dan wanneer je rechtstreeks bij een bedrijf in dienst bent. Er is een speciale CAO die voor uitzendkrachten geldt. De rechten die iemand heeft zijn onder andere afhankelijk van hoe lang iemand al in dienst is bij het uitzendbureau. Voor Roza geldt dat haar loon tijdens ziekte moet worden doorbetaald tot het einde van haar dienstverband. Haar dienstverband duurt op dat moment nog drie weken. Het uitzendbureau is verplicht om tijdens ziekte haar loon door te betalen. Dit gebeurt niet en hierop kan Roza actie ondernemen.

Hoeveel kamerhuur mag het uitzendbureau inhouden op het loon?

We schrijven daarom een brief naar het uitzendbureau. Voor informatie over wat we het beste in de brief kunnen zetten, bellen we naar het juridisch loket. In de brief schrijven we dat de loonbetaling onterecht is gestopt. Ook hebben we meteen een ander punt bij het uitzendbureau onder de aandacht gebracht. Zoals eerder gezegd werkt Roza niet alleen voor dit uitzendbureau, ook huurt zij haar kamer via hetzelfde uitzendbureau. De huur van haar kamer werd ingehouden op haar loon. In de wet staan regels over hoeveel huur er mag worden ingehouden op het loon. Het doel van deze regels is dat mensen altijd een minimum aan inkomen moeten overhouden, en dat ze daar ook zelf de beschikking over hebben. Na de inhouding van de huur hield Roza te weinig loon over en dat is niet volgens de regels.

In de brief hebben we het uitzendbureau gevraagd om alsnog binnen één week tot betaling van het loon over te gaan. Als Roza na een week niets heeft gehoord of ontvangen, gaat ze naar het juridisch loket. Het juridisch loket verwijst haar naar een advocaat en die start een spoedprocedure om ervoor te zorgen dat er alsnog binnen korte termijn een betaling van haar loon volgt.

Ondertussen hebben we contact gehad met het UWV. Op het moment dat de arbeidsovereenkomst van Roza afloopt, kan ze een uitkering bij het UWV aanvragen. Om een ziektewetuitkering bij het UWV te kunnen krijgen, hoort de werkgever een werknemer ziek uit dienst te melden en dit is voor Roza niet gebeurd. Vanwege ons telefoontje naar het UWV wordt toch de aanvraag voor de ziektewetuitkering in gang gezet.

Juridische procedure afwachten

Na twee weken zou er in de procedure over het loon een zitting plaatsvinden. Echter, voordat die twee weken voorbij zijn, kiest het uitzendbureau eieren voor zijn geld en wordt het loon betaald.

Hiermee is het verhaal nog niet afgelopen. De procedure over de huur van haar kamer loopt door. De procedure gaat over de vraag of de huur wel mag worden opgezegd nu de arbeidsovereenkomst inmiddels is afgelopen. Ook neemt de advocaat in de procedure mee dat Roza naar verhouding een te hoge huur voor de kamer betaalt. Dit is niet volgens de regels zoals die terug te vinden zijn op de website van de huurcommissie. Bovendien is de huur een paar maanden geleden flink omhoog gegaan en ook bij deze verhoging zijn de regels over wat er maximaal is toegestaan aan huurverhoging niet gevolgd. Dit is een procedure die meer tijd zal gaan kosten.

Voor Roza gaat dit verhaal nog even door. Er is veel gebeurd en je kunt je afvragen of er in deze situatie sprake is van uitbuiting. Ik vind persoonlijk van wel. Roza is 2,5 jaar geleden naar Nederland gekomen en sinds die tijd is ze wel erg afhankelijk van één organisatie die de regels niet goed naleeft. Het gaat goed totdat Roza een ernstig fietsongeluk krijgt. Ze vertelt mij dat collega’s die in een vergelijkbare situatie zitten, geen juridische hulp zijn gaan zoeken. Goed dat Roza dit wel geeft gedaan.

* Namen en details zijn aangepast om de privacy van onze klanten te beschermen.

Lees ook:
Verhaal 1
Verhaal 2

Ga naar Nieuwsoverzicht